kontakt@pedagogwarszawa.pl (+48) 661 864 315

Metoda Warnkego

 

O metodzie Warnkego

 

To nowoczesna, kompleksowa i skuteczna metoda zarówno diagnostyki, jak i  terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego APD, dysleksji, zaburzeń lateralizacji.

Została opracowana przez Freda Warnkego, niemieckiego psychoakustyka i psycholingwistyka, który twierdził, że zaburzenia językowe wynikają z deficytów w procesach automatyzacji. Swoje rozwiązania diagnostyczne i terapeutyczne oparł na mocnych podstawach naukowych. Liczne badania dowodzą skuteczności jego metody.  Stosowana jest przez terapeutów na całym świecie. Metoda angażuje zmysł słuchu, wzroku oraz funkcje motoryczne.

Dla kogo?

Dla dzieci od ok.6 r.ż , osoby dorosłe do 99 r.ż., które:

–  wykazują trudności szkolne,

–  z zaburzeniami przetwarzania słuchowego,

– mają zdiagnozowaną dysleksją,

– z zaburzeniami lateralizacji,

– z trudnościami w nauce czytania i pisania,

– z trudnościami z koncentracją uwagi, pamięcią, koordynacją wzrokowo-ruchową,

– dzieci z nadaktywnością, impulsywnością,

– z problemami logopedycznymi (zaburzenia artykulacji),

– po udarze,

– z afazją,

– osoby starsze w celu opóźnienia procesów demencyjnych.

Kiedy warto się zgłosić na terapię?

Gdy niepokoi cię zachowanie dziecka, szczególnie jeśli zaobserwowałaś/łeś kilka objawów z  poniższej listy:

– dziecko przejawia trudności w nauce czytania i pisania

– ma trudności artykulacyjne

– myli głoski, sylaby i wyrazy o podobnym brzmieniu

– robi dużo błędów podczas dyktand (szczególnie w warunkach szkolnych; jest ich więcej niż w domu)

– słabo radzi sobie z zapisywaniem notatek ze słuchu

– nie notuje lub zapisuje tylko część zadań domowych, poleceń nauczyciela

– wykazuje trudności z rozumieniem poleceń złożonych

– słabo rozumie mowę niewyraźną, w pomieszczeniach z pogłosem lub wypełnionych większą liczbą osób

– ma trudności z lokalizacją dźwięku

– łatwo się męczy i dekoncentruje

– ma trudności ze skupieniem uwagi i słyszeniem w niekorzystnych warunkach-np. klasa szkolna

– słabo radzi sobie z nauką języka obcego

– zasłania uszy w reakcji na głośny lub drażniący dźwięk

– występują zaburzenia zachowania, zaburzenia w sferze emocji- dziecko jest nadmierne ruchliwe, często płacze, reaguje agresją.

 

Skuteczność metody

 

Efektywność metody była sprawdzana w licznych badaniach naukowych, w Niemczech,  ale również w Polsce.

 

Niemieckie badania z 2001 i 2003 roku przeprowadzone pod kierunkiem prof.  Uwe Tewes z Medical Uniwersity of Hanower wykazały u dzieci z dysleksją w przedziale wiekowym 5-12 lat poprawę wyników funkcji podstawowych już po 5 tygodniach stosowania treningu.

 

W Polsce badaniami zajmował się zespół z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego pod kierunkiem prof. Małgorzaty Lipowskiej (prof.M.Lipowska, P.Pawlicka, A.Łada (2015). Wyniki  funkcji podstawowych wskazują na wyraźną poprawę w zakresie różnicowania głosek, fonemów, analizy oraz syntezy fonemowej, pamięci fonologicznej i werbalnej długoterminowej, koordynacji słuchowo-wzrokowo. Poprawiła się podzielność uwagi, a także automatyczne przypominanie słów, spadła liczba błędów specyficznych i ortograficznych podczas dyktand.  Link do artykułu:

 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397318303460

 

Jak wygląda diagnoza i trening ?

 

Metoda wykorzystuje innowacyjny sprzęt techniczny posiadający certyfikaty bezpieczeństwa oraz zgodności z Dyrektywą 93/42EEC dla wyrobów medycznych.

 

Diagnozę poprzedza wywiad z rodzicami.

 

Diagnozę przeprowadza się przy użyciu urządzenia Brain Central-moduł Brain Audiometr oraz dodatkowych narzędzi diagnostycznych. Badanie składa się 14 zadań testowych, z których każde bada inną kompetencję z zakresu percepcji wzrokowej, słuchowej i motorycznej.  Test obejmuje badanie ośmiu funkcji podstawowych:

– próg kolejności wzrokowej,
– próg kolejności słuchowej,
– słyszenie kierunkowe,
– różnicowane tonów,
– synchroniczne wystukiwanie rytmu,
– czas reakcji z wyborem,
– rozpoznawanie wzorca częstotliwości czasu,
– koordynacja oko-ręka,
– czytanie pseudotekstów,
– zdolność do krótkotrwałego zapamiętywania sylab,
– selektywność percepcji,
– spostrzeganie dynamiczne,
– współpraca obuoczna,
– literowanie wzrokowe.

 

W oparciu o uzyskane wyniki diagnozy terapeuta opracowuje indywidualny program treningowy.  Rodzice otrzymują szczegółowy raport z wynikami.

 

Trening składa się z dwóch etapów:

 

Treningu automatyzacji funkcji podstawowych.

 

Na tym etapie dziecko ćwiczy funkcje mózgu związane z nauką czytania przy użyciu urządzenia  Brain -Boy Universal. Urządzenie oferuje gry, które dla dziecka są atrakcyjną formą ćwiczeń. Najskuteczniejszą formą terapii jest łączenie treningu w gabinecie (1x w tygodniu) z treningami domowymi z wykorzystaniem Brain-boy`a. Istnieje możliwość odpłatnego wypożyczenia sprzętu do domu.

Trening lateralny.

Osiągnięte cele w pierwszym etapie zostają utrwalane, intensywnie usprawnia się współpracę półkul mózgowych.  Tego rodzaju trening poprawia centralną percepcję poprzez naprzemienne angażowanie obydwu półkul mózgowych do przetwarzania odbieranych bodźców wzrokowych oraz słuchowych. Odbywa się wyłącznie w warunkach gabinetowych. Wykorzystuje specjalistyczne słuchawki, mikrofon, okulary przyciemniające, urządzenie Audio4 Lab Alpha Trainer.